Στο Δημοτικό Συμβούλιο της 30/5 στην αναμόρφωση του προϋπολογισμού που ψηφίστηκε ενσωματώθηκε από τη Διοίκηση της κα Κεχαγιά μεταξύ άλλων και η μελέτη για την κατασκευή υπόγειου parking 200 θέσεων στο πλαίσιο της ολικής ανάπλασης της πλατείας της Νέας Πεντέλης.
του Κώστα Αποστολίδη
Οικονομολόγου – Επικεφαλής της Δημοτικής Παράταξης ΠΕΝΤΕΛΗ ΠΟΛΗ ΠΡΟΤΥΠΟ
Η ποικιλία των απόψεων αλλά και η ένταση με την οποία διεξάχθηκε μέχρι πρόσφατα η συζήτηση – ειδικά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης – ανάμεσα σε κατοίκους ή ομάδες με διαφορετικές προσεγγίσεις για την ορθότητα ή μη του έργου όπως και για την αναγκαιότητα του ή όχι, δείχνει ότι η κοινωνία ενδιαφέρεται, έχει άποψη, όχι πάντα επιστημονικά αλλά κυρίως εμπειρικά τεκμηριωμένη και σε κάθε περίπτωση θέλει να αντιμετωπίζονται με σοβαρότητα τα προβλήματα. Προβλήματα που σχετίζονται και με την ανάγκη ανάπλασης της πλατείας, το κυκλοφοριακό και τις διαθέσιμες θέσεις στάθμευσης ή την κατάληψη των δρόμων γύρω από την πλατεία και τα πεζοδρόμια από αυτοκίνητα και τραπεζοκαθίσματα. Αλλά και στο Δημοτικό Συμβούλιο ακούστηκαν κάποιες σχετικές ενστάσεις που απηχούν τον κοινωνικό προβληματισμό.
Ποιοι όμως είναι οι λόγοι που η πρόταση της Διοίκησης είναι υπερβολική;
- Το ποσό της μελέτης είναι τεράστιο. Με βάση το 1,07 εκατ. ευρώ προϋπολογιζόμενο κόστος για την μελέτη εκτιμάται ότι το σύνολο της υλοποίησης θα ξεπεράσει τα 10 εκ., ποσό ιλιγγιώδες ακόμη κι αν δεχθούμε ότι θα υπάρξει στο μέλλον απρόσκοπτη χρηματοδότηση από διάφορες πηγές.
- Αλλά και από πλευράς ιεράρχησης των αναγκών σε έργα υποδομής του Δήμου μας είναι το πρόβλημα στάθμευσης το πιο πιεστικό πρόβλημα στη Νέα Πεντέλη ή υπάρχει αλλού μεγαλύτερη πίεση πχ στα πολυπληθέστερα Μελίσσια; Επενδύουμε σημαντικά δημόσια κεφάλαια επειδή υπάρχει ανάγκη ή επειδή τα βρήκαμε με κάποιο τρόπο, οπότε δε μας νοιάζει αφού δεν επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό του Δήμου;
- Ακόμη και αν δεχθούμε ότι είναι σημαντικό το πρόβλημα στάθμευσης, θα έπρεπε να υπάρξει μελέτη σκοπιμότητας που να υποδεικνύει τη βέλτιστη λύση, αν υπάρχουν εναλλακτικές, ποια είναι τα πλεονεκτήματα της κάθε μιας και ποιοι είναι κατάλληλοι χώροι γιαυτό. Έγινε κάτι τέτοιο; Προφανώς όχι. Αντί γιαυτό η μελέτη που ανακοινώθηκε δεν αφορά το “εάν” και “πού” θα γίνει πάρκινγκ αλλά το “πώς” θα γίνει.
- Δεν υπάρχουν ή δεν είναι καθόλου ορατά οφέλη για τους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής. Η συγκέντρωση περισσότερων επισκεπτών στο κέντρο της πόλης λόγω του πάρκινγκ θα ικανοποιήσει μόνο τους καταστηματάρχες της πλατείας, καθώς και τους ιδιοκτήτες των ακινήτων λόγω της αύξησης της εμπορικής αξίας της περιουσίας τους. Ο στόχος εξυπηρέτησης αφορά επισκέπτες της περιοχής και πολύ λιγότερο τους κατοίκους οι περισσότεροι από τους οποίους διαμένουν σε μονοκατοικίες ή μεζονέτες με δυνατότητα υπόγειου πάρκινγκ. Συνεπώς δεν βελτιώνεται η ποιότητα ζωής τους.
- Αλλά και πάλι δεν μπορεί παρά να χαρακτηρίσει κανείς το έργο υπερβολικό για τα δεδομένα μιας πόλης σαν τη Νέα Πεντέλη. Πχ στο Maastricht της Ολλανδίας έφτιαξαν υπόγειο πάρκινγκ τη δεκαετία του 1970. Χρειάστηκε να το ξαναφτιάξουν το 2003 καθώς παρουσιάστηκε πρόβλημα στατικότητας στην οροφή του. Εκεί όμως ο Δήμος έχει 122.000 κατοίκους. Και δεν έχει καν τη γεωμορφολογία της Νέας Πεντέλης. Και πρέπει να σκεφτεί τα 2,6 εκατ. τουρίστες που δέχεται κάθε χρόνο λόγω της μεσαιωνικής ιστορίας του. Αντίθετα η Νέα Πεντέλη έχει 8.000 κατοίκους και από τουρίστες η σύγκριση είναι περιττή. Επιπλέον είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι ο Δήμος του Maastricht δεσμεύτηκε σε μακρόχρονες συμβάσεις (δεκαετιών) με ιδιώτες επενδυτές/διαχειριστές του υπόγειου πάρκινγκ που δεν μπορούσε να διακόψει. Σημειωτέο ότι πριν προβεί σε αυτή τη λύση μετά τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο και επί σειρά ετών αξιοποίησε τη δυνατότητα εξυπηρέτησης των επισκεπτών με υπαίθριο πάρκινγκ 480 θέσεων. Εμείς πώς ξεκινάμε τη μελέτη για ένα κατασκευαστικό έργο τέτοιου μεγέθους που θα αναστατώσει επί αρκετό χρονικό διάστημα την ομαλή εξέλιξη της ζωής της μικρής αυτής πόλης χωρίς καν την αναγκαία συζήτηση;
Η Διοίκηση του Δήμου έχει ακόμη πολλά να κάνει για να μας πείσει ότι η πρότασή της συνιστά αναβάθμιση για τη Νέα Πεντέλη.
Εκτός κι αν δεν ενδιαφέρεται να πείσει κανέναν.